lørdag 16. juni 2012

Snømåking på badet

Det å rydde og vaske med barn i huset er selve synonymet på å måke snø i en snøstorm.
Og hos oss er det tre stormer og en snømåker.

Badet: Er lurest å rydde/vaske mens de bader. Da er de opptatt i noen minutter, og må uansett holdes under oppsyn. Utfordringen er at ingenting må plasseres for nærme badekaret, da badevannet har en tendens til å bli splæsja overalt (se no mamma: Eg e ein hai! Se no mamma! Eg e ein superhelt! Se no mamma! Vi lage kaffi! Vil du ha? Her får du! IKKE HIV VANN PÅ MAMMA! Jammen det var jo bare kaffi mamma! Vil du ha mærræ?)

Siden skuffene under vasken står for nærme badekaret så kan de ikke ryddes i på dette tidspunktet, uten at det blir laget basseng oppi der og. I grunnen blir de nedprioriterte frem til det er noe jeg ikke finner, og må systematisere litt i min søken for å finne det savnede. Det fine med sånne skuffer er at de rommer mye og ikke er så lett å få opp, altså kan det være en gjemmeplass for veldig mye lurt. Av og til gjemmer jeg ting for meg selv og, det er litt mindre lurt.

Det er heller ikke lurt å sette toalettveska for nærme badekaret, da de er naturlig nysgjerrige og har veldig lange armer. See mamma denne er din! Ja ikke ta den nei nei nei nei nei. Dunk plopp. Ja vennen, den var min. Med all sminka mi oppi. Takk skal du ha. Jeg må definivt trene mer på eksplosiv fart, det har aldri vært min styrke. Dessuten kommer de alltid på det når jeg vasker under doen.

Gulvet er det letteste å vaske, siden de kaffiserverende badenymfene hjelper til med såpevann. Natusan-såpevann, men dog. Se opp for flygende veldig våte vaskekluter.

Under stellebordet ligger etterhvert håndklær og gulpekluter og vaskekluter og bleier i sirlige stabler, jeg gjør det igjen og igjen selv om det bare varer til badestunden er ferdig og alle skal tørkes. Kasper kan du vente til mamma er ferdig med Mathea? Nei nå sto Mathea opp først, det er øyeblikk din tur. Ja du skal få komme opp du og Lykke! Bare vente litt, mamma er øyeblikk ferdig. Se Mathea skal bare få bleie på. Nei Mathea du er ferdig å bade. Jo du ville opp lille venn, vi kan bade mer i morgen. Kasper mamma sa at du skulle vente i badekaret! Vær forsiktig så du ikke sklir på kanten! Nei nei nei mamma har funnet håndkle til deg! Årg. Ja selvfølgelig måtte du ha dinosaurhåndkleet. Siden det låg nederst. Nei det var selvfølgelig ikke din feil at alle de andre datt oppi det våte på gulvet. Nei Lykke vi har bare ett dinosaurhåndkle, du kan få krokodillehåndkleet. Jo det er kjempetøft det og. Jo det er det. Jo det er det. JO DET ER DET!

Når alle er ferdige med å bade og forhåpentligvis ingen har tissa på gulvet så blir de losja ut i stua for å spise kveldsmat. Da er det om å gjøre å huske å tørke badegulvet før alle skal inn igjen på badet og vaske fjes og hender og av og til bytte en primete eller grøtete pysj, pusse tenner, tisse og eventyelt bytte kveldens tjernobylbleie. Eller bare hente klut til kveldens kveldsmatfest.

Når alle er i seng har badevannet blitt kaldt, mammaen er svett, klærne mine er fremdeles halvvåte av flygende vaskekluter og sprellende badenymfer som skulle tørkes, det er noen lite diskret tannkremflekker her og der (jo vi må pusse tenna! Jo alle må pusse tenna! Mamma og pappa og farmor og farfar og morfar og tante og onkel og alle må pusse tenna! Mamma såg Karius og Baktus der inne! Gap opp så jeg får se! Der er de! Når tar jeg de med tannkosten! Ånei, nå sprang de opp, vi må skynde oss å pusse oppe og! Ja du skal få pusse selv etterpå. Mamma først. Jo mamma først. Jo alle mammaer må pusse tenner. Jo. JO!).

Så gjenstår det bare å samle sammen våte håndkler og vaskekluter, lokalisere alle tannkoster og passe på at ingen har lurt med seg tannkrem eller fluortablettboks inn i senga, tømme badekaret, hive alle badelekene oppi igjen, ta en ny runde med vann og nei det er natta nå, før det er min tur til å dusje. Aleine på badet. Og det er en lykke for en småbarnsmor :)

1 kommentar: