tirsdag 12. juni 2012

Multitasking og mindfulness

Mindfulness er veldig i tiden. Det står til sterk kontrast mot den berømte tidsklemma som de fleste arbeidende småbarnsforeldre har snakket om de siste årene. Stikkord, etter som jeg har forstått det, er oppmerksomt nærvær. Gudd. Jeg har definitivt et forbedringspotensiale der. For siden det er sabla mange ting som skal huskes på hele tiden, like mange ting som må gjøres på autopilot, og en del ærend som står på vent til enhver tid, så er det veldig viktig å ha være konsentrert om våre søte små når jeg er med dem. Forbedringspotensiale ja.

12.juni = feriepengedag. En av årets festdager. Burde vært nasjonal flaggdag, men ikke helligdag, for butikkene må jo være åpne. Skjebnen var sånn at jeg reiste nordover i en begravelse nettopp denne dagen. Flighten gikk fra Sola til Bergen, og mannen var aleine hjemme. Med pirayaene.
Når jeg parkerte på Sola fikk jeg et lydklipp av en RASENDE Lykke som satt jet-desibel på sin høye C. Når jeg spilte det av for kveldens vert, broren min, foreslo han at jeg skulle ha det som ringetone. Det har så absolutt sin underholdningsverdi, men med tanke på eventuelt erstatningsansvar for alle vinduene som ryker hver gang telefonen ringer så ble forslaget rejected.
Så fikk jeg mms av en hylskrikende liten gutt. Han hadde måttet dele middagen med søstrene sine. Til info så er det altså nok middag til alle. Men det er underordnet når du er tre år og ikke vil dele.

Jeg sjekket inn, og etter å ha sprunget ut igjen i bilen med sjampoflaskene så fikk jeg komme gjennom sikkerhetskontrollen og (hvis noen vil kapre et fly så kan en jo true med å sprute sjampo på besetningen). Telefonen ringte, og det var en hulkegråtende liten gutt som ville ha mammaen sin. Jeg forklarte at jeg kom igjen i morgen, med pakke, men det hjalp ikke. Han ville bare ha mammaen sin. Jeg spurte hvilke pakke han ville ha, men han ville fremdeles bare ha mammaen sin. Da ville Lykke snakke i telefonen, for hun hadde innspill der.
"Hva slags pakke vil du ha da Lykke?" "EN ROSA!"
Broren min sin kommentar til dette var at i det lange løp så er det Kasper sitt svar som vil gi de dyreste gavene. Mulig han har rett der ;)

Flyet suste til Bergen, og jeg måtte ta en snartur innom og gjøre en del ærend som jeg ellers aldri får tid til. Det vil komme et seinere innlegg som omhandler å ha barn med seg i butikken. Nå var jeg aleine, med en time til rådighet (og feriepenger på konto), så da var det bare å sette det effektive giret i gang. På en time fikk jeg endelig funnet spidermansolbriller, etter mange tårer og leie stunder for at de forrige forsvant på mystisk vis. Det ble Kittysolbriller til Lykke, for det går IKKE an å gjøre forskjell. "De må lære seg til at det er forskjell"-blablabla gjelder bare til en viss grad. Og egentlig ikke når de er to og tre og har jetdesibel på de høye C-ene. For egen mental helse, for å unngå blødende ører, og for nabolagets fred så ble det en til hver. En bok til hver, for mamma er VELDIG lei av de bøkene vi har. De har blitt lest noen tusen ganger alle sammen. Ooooooiii se Lynet McQueen vant jo oooioioi. Denne gangen og. Og deeeer var paraplyen til Ole Brum. Har du sett.

Lilla koffert til å ha alt i, flott, solbriller som forhåpentligvis ingen barn får tak i med det første (jaffal ikke før torsdag), powerwalk videre, fire par sko, shorts til mannen, T-skjorte til eldste, Kitty-veske til midsterste og litt småplukk til minsta, noe klær til meg, dop på apoteket siden dagen starta med å trekke ei tann, øredobber som matcher morgenens antrekk, u name it. Det er fantastisk så mye en småbarnsmor kan få unnagjort på en time uten barn.

Nå har sjåpperøsjet roet seg, alt er pakket i den nye kofferten, jeg er klar for begravelse i morgen, og gleder meg i grunnen til å sove litt i natt.
Men først skal jeg spise middag i fred og ro. Uten at noen klatrer på meg eller vil sitte på fanget eller hiver mat på meg eller spiser min mat eller vil ha ny gaffel fordi den andre datt på golvet, eller vil ha Kittygaffelen som er i vaskemaskina, eller hiver vannglasset vegg i mellom fordi han vil ha brus på en tirsdag. Jeg skal spise så pent av gulvet ikke må vaskes etterpå, eller stolene og bordet for den saks skyld. Jeg skal nyte de siste solstrålende på terassen. Og fokusere på at livet er godt. Mindfulness er digg.

5 kommentarer:

  1. Du skriver så bra!!! Morro å lese! Kos deg og nyt en fri dag :-)

    SvarSlett
  2. Jeg koser meg her inne hver dag!!
    Utrolig bra skrevet snuppz <3

    Klem :)

    SvarSlett
  3. Dette er en herlig lesestund!!!

    SvarSlett
  4. Det var godt å ha deg på besøk, kjære søster!

    SvarSlett
  5. Jeg elsker bloggen din allerede! Hærlig lesning!! :D

    SvarSlett