fredag 25. oktober 2013

Tre ganger hurra

Når vår eldste skulle begynne i barnehagen var vi så forberedt som vi kunne bli, selv om det ikke føltes sånn da. Vi hadde lest tester på beste dress, beste regntøy, vi forsikret oss om at han hadde alt han trengte i hylla si, vi tok det hjem og vasket det når det kom flekker, vi var forberedt på værskifte, det var ganske på stell.
Det har gått litt nedover siden da.

I forrige uke var det et par kalde dager. Da oppdaget vi at minsta ikke har vinterdress, siden hun har hoppet i størrelse og nå matcher storesøss. Så fant vi ut at alle tre hadde for små cherroxer, og to av dem hadde for små og/eller utslitte vintersko. Tidligere har jeg gjort tabben og tatt med meg alle tre ut for å handle inn sånt etter barnehagetid. T-A-B-B-E. Tre trøtte unger på butikken, av med sko, på med sko, prøv en ny sko, passer den? Ja den var fin, men passer den? Mamma tror at den er litt liten. Ja den var veldig fin men den må passe og. Nei når tærne støter fremmi så er den for liten. Jammen vi kan finne en annen fin. Se på denne, kan du prøve den? Nei de hadde ikke større i den andre typen. Jo prøv denne. Jo vær så snill. Jo vær så snill. PRØV! Jo den var fin de og. JO!
Så denne gangen tegnet jeg omrisset av føttene deres, klippet ut, og suste på butikken. Ut med sålene, legge utklippene på, jaaa sånn cirka det ja.

Denne uka satte regntiden inn. Vestlandsmonsunen. Selv om den lå etter skjema, lå jeg enda lenger etter. For selvfølgelig oppdaget jeg når jeg hentet i barnehagen den hittil våteste dagen i år at regndressen til minsta var for liten. Pudding som jeg er synes jeg at det er vemodig, for hun er veldig søt i den dressen. Etter sengetid kjørte jeg mot sentrum for å skaffe nytt, og de tidligere listene av hvordan regntøy kom ut i test er nå erstattet med: Var vi fornøyd med det hun hadde? Ja. Er det lett å få parkering der det selges? Ja. Er det tidkrevende å komme dit? Hmm nei men tre minutter lenger enn alternativ 2. Lett match. Jeg stormet inn på butikken og synes det var som å vinne i lotto når de både hadde rett størrelse OG det var på tilbud. Ikke på tilbud uka etter at jeg hadde handla slik det pleier å være, men når jeg faktisk trengte det. Lurer på om Murphy hadde sovna et øyeblikk der.
Morningen etter var det ei strålende blid frøken som fikk de nye klærne sine, og to andre som synes det var veldig urettferdig at ikke de og fikk. Jammen kjære deg, du har jo klær som passer! Joda. JO det har du. Bare se! Oi.....for lite det og ja. Blæh. Klaske panne. Ja du skal få du og. Mamma skal fikse. Nei vi må vente til i ettermiddag, for mamma må på jobb. Ja mamma er faktisk litt dum nå.  Men du min kjære gutt: Du har TO sett med regntøy, og BEGGE passer. Mamma har sjekka.

Torsdag: Innom butikken igjen, og de hadde FREMDELES rett størrelse OG salg. Murphy hva er det du styrer med da? Enda en velkledd frøken i barnehagen.

Fredag: Alle klærne hjem fra barnehagen. Jeg er tilhenger av å hoppe i dammer. Jeg er foreløpig flinkere enn ungene mine til å lage gigasplæsj, og er veldig fornøyd med det. Ungene mine er ganske stolt av meg og, og det skal jeg jammen nyte, spesielt med tanke på at jeg får tre tenåringer på likt. Regner med at den stoltheten da er rimelig fraværende i noen år.  Jeg synes det er kjekt når de har kommet hjem med sand i bleia, for da må det ha vært en rimelig god dag i sandkassa.
Men de gruser meg når det gjelder gjørmebading. Det er helt facinerende så mye gjørme de greier å feste til seg selv og klærne sine. Det er liksom ikke sånn som det var når vi hadde en liten pjokk som satt i sandkassa: Skylle utsiden av klærne og henge dem opp til tørk til dagen etterpå. Nei, nå er det full vask hver eneste dag, henge dem opp på bad og i kjellerstua, varmekabler på fullt og sprengfyring for å få det tørt til neste dags gjørmebad, tørkepapir i cherroxer og støvler for ekstra effekt. Den følelsen når du skal springe ut døra om morningen, og oppdager at alt ligger i en våt haug på gulvet enda...? Den er på lik linje som når du kommer på jobb og skal ta veska og gå inn, og oppdager at cherroxene fremdeles ligger i passasjersetet. Argh.

Neste uke har jeg som mål å huske: Regntøy, dress, støver og cherroxer hver dag når vi skal i barnehagen. Skylle OG henge opp klærne hver ettermiddag, så jeg slepper å rive av meg håret annenhver morning.

I morgen har jeg som mål å - kjøpe nytt regntøy til eldstepiraya. Når jeg skulle ta bilde av gjørmehaugen i ettermiddag såg jeg nemlig at han hadde spjæra hull på regnbuksa. Kvantumsrabatt anyone?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar