mandag 4. mars 2013

50 ting som gjør ungen min sint

Jeg fikk et tips fra ei veninne om noe å skrive om (og det blir jeg alltid glad for). 50 ting som gjør ungen min sint....og siden jeg har tre unger, så blir det et daglig minefelt.

Første piraya: Er egentlig en rolig fyr, så femti ting er kanskje litt mye å skulle ramse opp. Ikke bryr han seg veldig om klær, vi får pusse tenna på ham, og i stedet for å bli sint så blir han gjerne lei seg. I det hele tatt kan de få sinnatoktene hans summeres opp med:
1. Jeg er trøtt, og alt er galt
2. Det er ikke lørdag, jeg vil ha lørdag
3. Det er ikke lekedag, jeg vil ha leken min med meg i barnehagen
4. Lillesøss får være lenger oppe enn meg, bare fordi jeg er utslitt og skriker, det er urettferdig.
5. Jeg hadde en forventning som ble brutt, derfor er jeg sint.

Altså forståelige saker. Det var veldig lett å være mammaen hans. Ikke visste vi hva vi bega oss utpå når vi fikk nr to. For der har du dynamitt!
1. Dagen starter med at mamma må tisse når hun vil ha frokost. For en fornærmelse.
2. Hun fikk ikke være med mamma på do. Nå er jaffal resten av familien vekket.
3. Hun vil egentlig ikke ha frokost, fordi mamma var så frekk å tisse uten henne på badet. Når hun først kommer på glid igjen så vil hun bare ha rosa biola, fordi hun liker bare rosa. Den blå er Ø! Jooo mamma, kartongen er blååå, blå er guttefarge, og den smaker Ø!
4. Biolaen er i feil glass.
5. Vi har feil type polarbrød. Den smaker Ø mamma!
6. Mandag er ikke nugattidag.
7. Det er heller ikke lov med nugatti på matpakken
8. Kasper såg på henne under frokosten
9. Kasper svarte ikke at han ville være vennen hennes.
10.Vi har ikke rett type polarbrød til matpakka.
11. Hun fikk den rosa legoboksen til å ha frukt i oppi matboksen. Hun liker jo ikke rosa. Hun vil ha blå.
12. Pæra var skjært opp feil.
13. Hun ville ikke ha pålegg på brødet.
14. Hun ville jo ha pålegg på brødet!
15. Hun vil ha kjole på seg. Den må være rosa mamma.
16. Neeeei eg vil ikkje ha den rosa kjolen mamma, eg vil ha feriekjolen min!
17. Vi har ikke juletre. Hun vil ha juletre. Og når jeg svarer at vi skal få juletre når hun har bursdag neste gang, så tilbyr hun seg snilt nok å ha bursdag i dag.
18. Kasper gikk på do uten henne.
19. Mathea prøvde å åpne badedøra når hun var på do.
20. Hun måtte vaske hendene etter å ha vært på do
21. Hun måtte pusse tenna
22. Hun pusset ikke tenna godt nok, så jeg måtte hjelpe. Så nå er jeg plaget av øresus.
23. Det er enda to dager til de skal reise til Danmark. Hun vil reise NÅ.
24. Hun ville ikke gå ned å hente sekken sin.
25. Jeg hentet sekken hennes, og det skulle hun jo gjøre selv, hun har verdens dummeste mamma. Eg ligikkje deg mamma, du esje vennen min, bare pappa!
26. Det er ikke lov å drikke opp juicen som skal ligge i sekken før vi kommer til barnehagen. Har du hørt noe så tåpelig?
27. Hun og Kasper sto på siden av hverandre kliss inntil trappegrinda og ville ned først begge to. Hyling og skriking og krangling om hvem som får gå først. Best å gi Kasper en lusing så han trekker seg.
28. Hyling fordi Kasper fikk gå først siden hun slo ham.
29. Mer hyling fordi han gned det inn at han fikk gå først
30. Hyling fordi alle gikk ned før henne, siden hun lå på golvet og skreik ut sin smerte over å ikke få gå først
31. Krangling om hvem som skal gå utav hoveddøra først.
32. Store protester og hyling fordi hun mista plassen sin i "køa" bare fordi hun ikke hadde fått på seg sko/lue/jakke.
33. Iherdige "argumenter" for å få ha på seg joggesko. Joooo de tåler vann" Joho mamma! Næææi eg visje ha på de stygge sjerråkksane, eg ligissje de!"
34. Sinnabyge fordi hun ikke finner de vottene hun vil ha.
35. Utvidet sinnabyge fordi mamma er så teit og spør henne om det ikke hadde vært lurt å legge alt oppi skuffa si hver gang vi kommer hjem, så slepper hun å leite hver gang.
36. Hun blir sint fordi hun fikk vondt i hånda når hun lå på golvet og slo og sparket.
37. Hyling når mamma prøver å tvangskle henne. Eg greie sjøl mammaaaaaa!
38. Når hun ikke får lov til å ha paraplyen sin med i barnehagen er ikke pappaen heller vennen hennes.
39. Kasper og Mathea har allerede gått ut. Krise. Hun ville jo gå først. Mer hamring i golvet. Som gjør vondt.
40. Det er kaldt ute.
41. Hun vil ikke bære sekken sin.
42. Mamma bærer sekken hennes, den er jo HENNES, hun vil bære den selv.
43. Kasper står ved bildøra, det er hennes tur til å åpne den.
44. Kasper har med seg paraplyen ut, og ikke hun!
45. Mathea blir satt først inn i bilen.
46. Hun måtte sette seg ned i setet sitt.
47. Jeg tok på Kasper beltet først.
48. Hun og måtte ha på beltet.
49. Pappa kjørte først.
50. Pappa kjørte motsatt vei.

Åh djiiis. Og det var bare på en time. 

Minste piraya er en mellomting av de over, men i løpet av en dag dukker det glatt opp femti ting der og. Er det rart jeg trives som turnusarbeider?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar